Slapen

Een goede en diepe nachtrust zorgt voor herstel van het lichaam en geest. De activiteiten die ons lichaam en geest opdoen gedurende de dag, worden ’s nachts verwerkt. Gedurende de slaap blokkeren de hersenen alle prikkels van buiten, waardoor onze energie en bewustzijn verlaagd wordt en wij rust krijgen in ons hoofd. Daarom is de slaap, net als eten, de eerste levensbehoefte. Een aantal hormonen spelen in dit proces een grote rol: Melatonine (slaaphormoon), Serotonine (relaxhormoon) en het somatropine (groei- en/of herstel-hormoon). Al deze hormonen moeten voldoende aanwezig zijn. Door stress, lang wakker liggen, jetlag, ouder worden komen deze hormonen beduidend minder beschikbaar en belemmeren ze het herstel van het lichaam. Een verhoogde aanmaak van deze hormonen zorgt voor beter slapen, verkwikt ontwaken, herstel in je lichaam, rust in je hoofd., lekker voelen in je vel.

Doel van Balans is om dit verhoogde niveau na te streven en hiervoor zijn verschillende invalshoeken mogelijk: via voeding, via toedienen van micro-prikkels, aanpassen gedrag, ont stressen, counseling etc.

Wat te doen en wat te laten

  • Voorkom zoveel mogelijk stress
  • Voorkom fel (blauw) licht voor het slapen gaan, denk aan t.v. tablet, smartphone etc.
  • Zorg voor een koele slaapkamer en frisse lucht van buiten
  • Geen mobieltje naast je kussen of in de slaapkamer
  • Een warme douche stimuleert de slaap
  • Probeer een eenduidig ritme en tijdstip aan te houden voor naar bed gaan
  • Eet geen zware maaltijd vlak voor het naar bed gaan
  • Drink zo mogelijk geen koffie ’s avonds, wel kruiden thee
  • En nog veel meer…
Download Checklist Slapen