Overbelasting van het Stress-systeem

De wereld wordt beheerst door tijdgebrek en tijdsdruk. Dit levert veel stress op en geeft een gevoel van spanning in het lichaam. Dit kan niet alleen fysieke problemen veroorzaken, maar ook psychische problemen. Een beetje spanning is niet erg voor je lichaam. Het gaat pas een probleem veroorzaken als het te lang duurt, waardoor het zenuwstelsel overbelast wordt.
Als dat gebeurt komen er signalen dat alles teveel wordt.

Maar alles moet snel en nog sneller. De verwachtingspatronen worden er al vroeg ingeprent. Van kinds af aan wordt er van je verwacht dat je het goed doet op school. Later moet je perfect werk afleveren bij je werkgever. In de sportactiviteiten moet je de beste zijn en zo zijn er nog wel meer oorzaken te verzinnen waardoor de stress naar een hoogtepunt schiet.
Werk en relatie geven over het algemeen de meeste stresssymptomen af.

Gevolgen van stress voor het lichaam en de geest

Spierpijn of hoofdpijn zijn vaak de eerste signalen. Door langdurige stress is je gehele lichaam gespannen. Je spieren zullen te lang gespannen blijven en minder tijd hebben om zich te herstellen. Verzuring treedt dan op en er zullen pijnlijke klachten ontstaan, zoals bijvoorbeeld in de nek, schouders en rug. Bij stress stijgt het aantal ontstekingseiwitten en ontstekingscellen (granulocyten) in het bloed. Door de stress komt adrenaline vrij en verhoogt het de cortisolaanmaak, wat voor verhoogde bloedsuiker en verhoogde oxidatie leidt en dus verhoogde ontstekingsactiviteit. Het lichaam raakt uitgeput en het immuunsysteem raakt van slag. Hierdoor verergeren allerlei aandoeningen: reuma, eczeem, hypertensie etc. Vervolgens verlaagt het serotonine niveau en de DHAE. De belangrijkste symptomen van stress zijn terug te vinden in lichamelijke- en psychische klachten:

Lichamelijke symptomen Geestelijke symptomen
Aanhoudende vermoeidheid Een schuldgevoel krijgen
Slaapproblemen Futloos voelen
Duizeligheid Onzeker zijn
Verminderde eetlust Weinig zelfvertrouen
Hartkloppingen Onrust
Overmatig zweten Vergeetachtig zijn
Darmklachten Concentratieproblemen
Verminderde weerstand Angstig

 

Verminderen Stress

Het belangrijkste om stress te verminderen is ontspanning, denk aan meditatie, wandelen in de natuur, werken in de tuin etc. Zowel geestelijk en lichamelijk is het belangrijk dat je tot rust komt. Leef je leven en probeer van elk moment te genieten. Het is moeilijk om op het juiste moment je ontspanning te nemen. Ontspanning is iets heel persoonlijks, het verschilt per mens enorm. Zoek uit wat je past. Hierdoor stijgt de DHEA en het serotonine niveau. Een ander probaat middel is het gebruik maken van microstroom.
Hierdoor worden niet alleen ontstekingen verminderd, door verhoogde vrijmaking van ATP in alle cellen, maar gaan ook de hormonen melatonine en serotonine omhoog en de cortisol wordt verlaagd.

Tips om meer ontspanning te krijgen in je leven

  • Een goede ademhalingstechniek zorgt ervoor dat je meer zuurstof in je lichaam krijgt, waardoor je rustiger wordt.
  • Probeer een hobby te vinden waar je wat tijd in kan steken
  • Geniet van de buitenlucht. Ga iedere dag naar buiten
  • Doe één ding tegelijk
  • Zorg voor een goede nachtrust; het herstelt je lichaam
  • Beweeg meer en ga sporten, hierdoor krijg je meer energie
  • Altijd al je problemen uitpraten en er niet mee blijven rondlopen
  • Zorg voor voldoende vitamine B en magnesium in je lichaam, het versterkt het zenuwstelsel
  • Zorg voor een goede balans tussen privé en werk